فیلمبرداری لاگ (Log) چیست؟

🧾 »

فیلمبرداری لاگ (Log) چیست؟ | کاربرد و آموزش استفاده

فیلمبرداری لاگ یا لگاریتمی یکی از روش‌های پیشرفته و حرفه‌ای برای ضبط ویدیو با دوربین‌ است. این روش باعث می‌شود که داینامیک رنج و جزئیات بیشتری در تصویر ثبت شود و امکان تنظیم نور و اصلاح رنگ بهتری را در مرحله‌ی تدوین فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که فیلمبرداری […]

FontAwesome Icons
نوار پیشرفت افقی
نوار پیشرفت عمودی

فیلمبرداری لاگ یا لگاریتمی یکی از روش‌های پیشرفته و حرفه‌ای برای ضبط ویدیو با دوربین‌ است. این روش باعث می‌شود که داینامیک رنج و جزئیات بیشتری در تصویر ثبت شود و امکان تنظیم نور و اصلاح رنگ بهتری را در مرحله‌ی تدوین فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که فیلمبرداری لاگ چیست، چه کاربرد و مزایایی دارد، چه زمانی و چه کسانی از آن استفاده می‌کنند و چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید.

لاگ (Log) چیست؟

فیلمبرداری لاگ یک روش کدگذاری اطلاعات دیجیتالی در دوربین‌های فیلمبرداری است که با استفاده از یک تابع لگاریتمی، میزان نوردهی در تصویر را تغییر می‌دهد. این تابع باعث می‌شود که نوردهی در قسمت‌های تاریک و میانی تصویر افزایش یابد و در قسمت‌های روشن آن کاهش یابد. به این ترتیب، تفاوت بین سایه ها (Shadows) و روشنی ها (Highlites) کمتر می‌شود و داینامیک رنج تصویر بالاتر می رود.

تفاوت لاگ (Log) با خطی (Linear) چیست؟

فیلمبرداری لاگ با فیلمبرداری خطی که روش معمول و پیش‌فرض دوربین‌ها است، تفاوت دارد. در فیلمبرداری خطی، میزان نوردهی در تصویر به صورت خطی کدگذاری می‌شود. این روش باعث می‌شود که تصویر در نمایشگر‌های معمولی به خوبی نمایش داده شود و نیاز به پردازش کمتری داشته باشد. اما این روش محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد. یکی از محدودیت‌ها این است که، داینامیک رنج تصویر کمتر است و جزئیات در قسمت‌های تاریک و روشن تصویر از دست می‌روند. دیگر محدودیت این است که تنظیم و اصلاح رنگ در مرحله‌ی تدوین دشوارتر است و اگر بیش از حد رنگ‌ها را تغییر دهیم، تصویر دچار نویز و آرتیفکت (artifact) می‌شود.

در زیر تصویری از تفاوت این دو نوع نوردهی می بینید:

Linear vs Log

مزایا فیلمبرداری لاگ (Log)

در ادامه مقاله به مزایا مهم این قابلیت می پردازیم…

افزایش گستره ی داینامیکی تصویر

همانطور که بالاتر گفته شد، داینامیک رنج یا DR نشان‌دهنده‌ی توانایی دوربین در ثبت جزئیات بیشتر در قسمت‌های تاریک (Shadows) و روشن تصویر (Highlights) است. هر چه این جزئیات بیشتر باشد، تصویر طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر به نظر می‌رسد.

برای این که بهتر متوجه بشید، در زیر تصویری از تفاوت بین داینامیک رنج پایین و داینامیک رنج بالا (HDR) می بینید:

HighDynamicRange vs LowDynamicRange

اگر به دو تصویر بالا دقت کنید، متوجه زیبایی و جذابیت بیشتر “تصویر با داینامیک رنج بالا” خواهید شد. اما بیایید این دو تصویر را زیر ذره بین مقایسه کنیم.

overexpose نشدن تصویر

همان طور که در تصویر زیر می بینید، قسمتی از “تصویر با داینامیک رنج پایین” از شدت نور زیاد، از بین رفته و به اصطلاح overexpose شده، اما در “تصویر با داینامیک رنج بالا” تمامی ابر ها و آسمان با جزئیات کامل دیده می شوند و این موضوع باعث ایجاد جلوه ی واقع گرایانه تری می شود.

OVEREXPOSURE

underexpose نشدن تصویر

جزئیات جنگل و درختان در “تصویر با داینامیک رنج پایین” به دلیل نور و روشنایی کمتر از بین رفته و به اصطلاح underexpose شده، اما در “تصویر با داینامیک رنج بالا” تمامی جنگل و درختان با جزئیات کامل دیده می شوند و این موضوع باعث ایجاد جلوه ی بهتری می شود.

UNDEREXPOSURE

امکان اصلاح رنگ و نور

فیلمبرداری لاگ باعث می‌شود که تصویر دارای رنگ‌های خنثی و کم رنگ باشد. این به این معنی است که می تواند رنگ های مختلف را با دقت بالاتری ثبت کند و باعث می‌شود که تصویر، قابلیت اصلاح رنگ بهتری را در مرحله ی تدوین داشته باشد و ما بتوانیم رنگ ها را به سلیقه ی خود تغییر بدهیم و احساسات مختلفی را به مخاطب منتقل کنیم.

انعطاف پذیری در اصلاح رنگ

oversaturated نشدن تصویر

oversaturated شدن تصویر، زمانی پیش می آید که با دوربین در حالت Linear یا نرمال به ضبط ویدیو بپردازیم. در صورتی که در این حالت به ضبط ویدیو بپردازیم، بعضی از رنگ هایی که دارای شدت بیشتری هستند. مثل لباس سرخ رنگ، جزئیات و بافت های آن از بین می روند و تصویر یک حالت عجیب و غیر طبیعی پیدا می کند.

در زیر می توانید تفاوت یک تصویر که در حالت Linear ثبت شده و رنگ قرمز در آن oversaturated شده و یک تصویر که در حالت Log ثبت شده و سپس اصلاح رنگ شده را ببینید:

Oversaturated

امکان تطابق تصاویر از دوربین‌های مختلف

فیلمبرداری لاگ باعث می‌شود که تصویر دارای انعطاف زیادی برای تغییرات باشد. این به این معنی است که شما می توانید ویدیو های خود را با دوربین هایی از برند های مختلف ضبط کنید و سپس رنگ های آن ها را با هم تطابق بدید که به این کار اصطلاحاً Color Match می گویند. این موضوع باعث می‌شود از ناهماهنگی رنگ و نور جلوگیری شود.

Color Match

فیلمبرداری لاگ چه زمانی و توسط چه کسانی استفاده می شود؟

این تکنیک برای حرفه ای های حوزه های متنوعی نظیر سینما، تلویزیون، تبلیغات، مستندسازی، موزیک ویدیو، عکاسی و فیلمبرداری در مراسم عروسی و… جوابگو است. از این روش می توان در مرحله اصلاح رنگ بهره مند شد تا تصاویر با توجه به احساس سکانس مورد نظر، اصلاح رنگ شوند. همچنین، برای افرادی که چند دوربین از چند برند مختلف دارند، این روش کارآمد به نظر می‌رسد.

ColorGrade2

چگونه لاگ فیلمبرداری کنیم؟

برای فیلمبرداری با روش لاگ، نیاز به دوربین‌هایی داریم که این قابلیت را داشته باشند. بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه ای امروزه این قابلیت را دارند و می‌توانند تصاویر را با فرمت‌های مختلفی مانند S-Log، C-Log، V-Log، F-Log و N-Log ضبط کنند. این فرمت‌ها هر کدام متعلق به یک برند دوربین مانند سونی، کانن، پاناسونیک، فوجی‌فیلم و نیکون هستند و تفاوت های جزئی در تابع لگاریتمی و میزان داینامیک رنج دارند. اما در اصل همه ی آن ها یک هدف را دنبال می‌کنند.

تنظیم پروفایل لاگ در دوربین

برای فیلمبرداری با پروفایل لاگ، باید تنظیمات دوربین را به گونه ای انجام دهیم که تصویر را با فرمت مورد نظر ضبط کند. برای این کار، باید به منوی دوربین برویم و گزینه‌ی Picture Profile یا Picture Style یا Picture Control را پیدا کنیم. سپس باید از میان پروفایل‌های موجود، پروفایلی را انتخاب کنیم که دارای کلمه Log باشد. برای مثال، اگر دوربین سونی داشته باشیم، باید پروفایل S-Log2 یا S-Log3 (پیشنهادی) را انتخاب کنیم. اگر دوربین کانن داشته باشیم، باید پروفایل C-Log یا C-Log2 یا C-Log3 (پیشنهادی) را انتخاب کنیم. اگر دوربین پاناسونیک داشته باشیم، باید پروفایل V-Log را انتخاب کنیم و به همین ترتیب برای دوربین‌های دیگر.

پس از انتخاب پروفایل لاگ، باید توجه داشته باشیم که تصویری که در نمایشگر دوربین می‌بینیم، نماینده ی تصویر واقعی نیست. تصویری که می‌بینیم، دارای رنگ‌های کم‌رنگ و خاکستری است و از کنتراست کمی برخوردار است. این تصویر به عنوان یک ماده ی خام برای پردازش در مرحله‌ی تدوین است و نیاز به تنظیم و اصلاح رنگ دارد. بنابراین، نباید از این تصویر ناامید شویم و فکر کنیم که کیفیت تصویر پایین است. بلکه باید به این فکر کنیم که تصویر دارای اطلاعات بیشتری است و می‌توانیم آن را به شکل دلخواه خود تبدیل کنیم.

البته بعضی از دوربین ها دارای قابلیتی هستند که می توانند برای پیش نمایش تصویر در صفحه نمایش، تصویر Log را به یک تصویر عادی تبدیل کنند.

پایان بندی

فیلمبرداری لاگ یک روش پیشرفته و حرفه‌ای برای ضبط ویدیو با دوربین‌ است که باعث می‌شود، داینامیک رنج بالاتر و جزئیات بیشتری در تصویر ثبت شود و امکان تنظیم و اصلاح رنگ بهتری را در مرحله‌ی تدوین فراهم می‌کند. این روش برای کسانی که می‌خواهند ویدیو هایی با حس واقع گرایانه و جذاب و سینماتیک تولید کنند، مناسب است. اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر هستید، مقاله ی پیشنهادی ما برای مطالعه این مقاله است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بوده باشد و بتوانید با استفاده از این روش، تصاویر زیبا و حرفه‌ای تولید کنید. موفق باشید.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
ابوالفضل
ابوالفضل صادقی یکتا
با من سفری به دنیای تولید فیلم و هنر سینما داشته باشید...
فهرست مطالب
💜مطالب پیشنهادی
اولین دیدگاه رو تو بنویس رفیق!
برای درج نظر روی دکمه ی زیر کلیک کن👇
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها