انواع میکروفون ها در فیلم سازی | معرفی کاربرد ها و بهترین میکروفون ها

🧾

انواع میکروفون ها در فیلم سازی | معرفی کاربرد ها و بهترین میکروفون ها

در دنیای پویا و چندرسانه ای فیلم سازی، صدا یکی از جنبه های حیاتی برای انتقال تجربه و ایجاد تاثیر عمیق بر تماشاگران محسوب می‌شود. انتخاب میکروفون مناسب یکی از تصمیمات مهم در تولید یک فیلم موفق است که مستلزم شناخت و درک انواع مختلف میکروفون ها و کاربردهای آنها است. در این مقاله، به […]

FontAwesome Icons
نوار پیشرفت افقی
نوار پیشرفت عمودی

در دنیای پویا و چندرسانه ای فیلم سازی، صدا یکی از جنبه های حیاتی برای انتقال تجربه و ایجاد تاثیر عمیق بر تماشاگران محسوب می‌شود. انتخاب میکروفون مناسب یکی از تصمیمات مهم در تولید یک فیلم موفق است که مستلزم شناخت و درک انواع مختلف میکروفون ها و کاربردهای آنها است. در این مقاله، به بررسی انواع میکروفون ها و کاربرد های هر دسته از آنها پرداخته ایم. از میکروفون‌های شاتگان گرفته تا میکروفون‌های Ambisonic برای تجربه‌ی صوتی واقعیت مجازی، این مقاله شما را به یک سفر جامع و جذاب در دنیای صدابرداری دعوت می‌کند.

1. میکروفون های شاتگان (Shotgun Microphones):

میکروفون شاتگان برای حذف صداهای محیطی و تمرکز بر صداهای روبه رو، مخصوصاً در محیط‌های نویزی، طراحی شده است. این نوع میکروفون‌ها دارای الگوی سوپرکاردیوئید (supercardioid) هستند، که به این معناست که حساسیت آنها به صداهای محیطی در جهت‌های کناری و عقب کمتر است و بیشتر به سمت جلو تمرکز دارد.

میکروفون شاتگان

  • کاربردها: از میکروفون‌های شاتگان معمولاً در ضبط صدا در فیلم‌سازی، تولید برنامه‌های تلویزیونی، ضبط صدا در مکان های عمومی و سایر حوزه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. آنها می‌توانند به دلیل الگوی آلترناتینگ خود و حساسیت کمتر به صداهای محیطی، صداهای روبروی خود را را با دقت و کیفیت بهتری ضبط کنند.
  • بهترین میکروفون ها:
    1. Rode VideoMic Go II: پاسخ فرکانسی این میکروفون بین 100hz تا 16khz می باشد که آن را به یک شاتگان اقتصادی و با کیفیت مناسب تبدیل کرده است. اگر بودجه ی کمی دارید، شاید بهترین میکروفون برای شروع باشد.
    2. Rode VideoMic Pro و VideoMic Pro Plus: این دو برادر دوقولو، دو تا از معروف ترین شاتگان های بازار هستند. نسخه ی Pro پاسخ فرکانسی 40hz-20khz و نسخه Pro Plus پاسخ فرکانسی 20hz-20khz را داراست. این دو میکروفون با توجه به کیفیت عالی و امکانات مناسب، بهترین انتخاب برای افراد نیمه حرفه ای و حرفه ای می باشند.
    3. Rode NTG4+: یکی از بهترین ها، این میکروفون Rode با پاسخ فرکانسی 20hz-20khz و باتری داخلی قابل شارژ از طریق USB می تواند با هر بار شارژ 150 ساعت متوالی کار کند. این شاتگان با کیفیت صدای فوق العاده اش باعث شده که ما خرید آن را به افراد حرفه ای و صدابرداران پیشنهاد کنیم.

2. میکروفون های یقه ای (Lavalier Microphones):

میکروفون‌های یقه‌ای به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در مصاحبه ها، ساخت ولاگ و مستند شناخته می‌شوند. این میکروفون‌ها به دلیل اندازه‌ی کوچک و قابل حمل، به راحتی به لباس فرد متصل می‌شوند.

میکروفون یقه ای وایرلس

  • کاربردها: این میکروفون‌ها در مصاحبه‌ها، مستندسازی، ولاگ ها و ساخت دوره یا کلیپ های آموزشی بسیار کاربردی هستند. امکان حرکت آزاد فیلم بردار و بازیگر یا مصاحبه شونده را فراهم می‌کنند.
  • بهترین میکروفون ها:
    1. Boya M1: بهترین برای شروع. اقتصادی ترین میکروفون یقه ای با کیفیت بسیار مناسب که قابلیت اتصال به دوربین، موبایل و PC را داراست.
    2. Rode SmartLav+: یکی از بهترین میکروفون های یقه ای، به افراد نیمه حرفه ای پیشنهاد می شود و تنها نقطه ضعف آن کابل 1.2 متری است.
    3. Rode Wireless GO II و Rode Wireless GO: با توجه به کیفیت عالی، حذف صدای محیط، برد بالا و… این دو میکروفون از Rode به پراستفاده ترین و محبوب ترین میکروفون های وایرلس در دنیا تبدیل شده اند.

3. میکروفون های دستی (Handheld Microphones):

میکروفون‌های دستی به عنوان ابزارهای ساده و کارآمد در فیلم‌سازی شناخته می‌شوند. این میکروفون‌ها با قابلیت حمل و جابجایی آسان، مناسب برای گزارشگری و مصاحبه ها هستند.

میکروفون دستی handheld

  • کاربردها: از این میکروفون‌ها در مصاحبه‌ها و رویدادهای زنده به عنوان یک ابزار سریع و موثر استفاده می‌شود.
  • بهترین میکروفون ها:
    1. BOYA BY-WM8 Pro-K3: اقتصادی اما عالی. این میکروفون با پاسخ فرکانسی 40hz تا 18khz و برد بی سیم 100 متری آن به افراد نیمه حرفه ای پیشنهاد می شود.
    2. Sennheiser EW 135P-G4: یک میکروفون Handheld با کیفیت فوق العاده. پاسخ فرکانسی این مدل از سنهایزر 30hz-20khz است، همچنین دارای برد بی سیم 100 متر و 8 ساعت کار با یک بار شارژ می باشد.
    3. Shure FP25/SM58: معروف و با کیفیت. دارای پاسخ فرکانسی 50hz-15khz، باتری لایف 12 ساعت و برد بی سیم 100 متر به افراد حرفه ای پیشنهاد می شود.
    4. Rode Interview GO: این محصول در واقع یک دسته ی شبیه به میکروفون هست که Rode Wireless Go بر روی آن نصب می شود.

4. میکروفون های استودیویی (Studio Microphones):

میکروفون‌های استودیویی با کیفیت صدای بالا و حساسیت مناسب، برای ضبط صداهای استودیویی و موسیقی به کار می‌روند.

میکروفون استودیویی

  • کاربردها: این میکروفون‌ها برای ضبط آهنگ، پادکست، صدای خوانندگان و دوبلورها در استودیوهای ضبط استفاده می‌شوند.
  • بهترین میکروفون ها:
    1. آدیو تکنیکا ATR2500x-USB: یک میکروفون اقتصادی با کیفیت مناسب برای افرادی که بودجه ی کمی دارند.
    2. Shure SM7B: معروف ترین و محبوب ترین میکروفون استودیویی کمپانی شور، این میکروفون، میکروفونی است که مایکل جکسون در آلبوم Thriller خود استفاده کرد.
    3. Neumann U87 Studio Microphone: گران ترین و دقیق ترین، این میکروفون بهترین برای استفاده در استودیوهای حرفه ای است و فقط به افراد حرفه ای توصیه می شود.

5. میکروفون های Ambisonic:

میکروفون‌های Ambisonic، صدای محیط را در تمام جهات ضبط می‌کنند و برای تجربه صداهای محیطی در فیلم‌سازی واقعیت مجازی (VR) بسیار کارآمد هستند.

ambiosonic میکروفون

  • کاربردها: این میکروفون ها معمولا برای فیلم‌سازی واقعیت مجازی (VR)، تجربه صداهای محیطی و ساخت صداهای سه بعدی استفاده می‌شوند.
  • بهترین میکروفون ها:
    1. Zoom H3-VR: این رکوردر همراه با میکروفون با امکان ضبط در 4 کانال، به عنوان یک گزینه قوی برای تجربه صوتی در فیلم‌سازی VR شناخته می‌شود.
    2. Rode NT-SF1: با کیفیت صدای بالا، ساختار مستحکم و پلاگین رایگان، یکی از بهترین ها برای تجربه صوتی با کیفیت در فیلم‌سازی واقعیت مجازی است.
    3. Sennheiser AMBEO VR: با الگوی ضبط 4 کاناله و کیفیت صدای استودیویی، این میکروفون یکی از بهترین ابزارها برای ضبط صداهای محیطی محسوب می‌شود.
  • نکته: تا زمان نوشته شدن این مقاله، تنها میکروفون Ambisonic موجود در ایران Zoom H3-VR می باشد.

6. میکروفون های استریو (Stereo Microphones):

میکروفون‌های استریو دارای دو کپسول میکروفون هستند و برای ضبط صدای محیط به صورت استریویی استفاده می شوند. این میکروفون‌ها تجربه‌ی صوتی گسترده و واقعی را ارائه می‌دهند.

میکروفون استریویی

  • کاربردها: استفاده از این میکروفون ها برای ضبط صدای طبیعت، شهر و فیلم سازی با تمرکز بر صدای محیط بسیار مناسب است.
  • بهترین میکروفون‌ها:
    1. Zoom H4n و H5 و H6 و H8: این رکوردر ها از بهترین ها، همگی دارای دو میکروفون با الگوی XY برای ضبط صدای محیط می باشند.
    2. Rode NT4 X/Y Stereo: با کیفیت ساخت فوق‌العاده و الگوی XY، این بهترین میکروفون برای ضبط موسیقی و صداگذاری طبیعتی است.

7. میکروفون های سهمی وار (Parabolic Microphones):

میکروفون‌های پارابول برای ضبط صداهای دورافتاده، فیلم سازی حیات وحش یا ورزش‌های دوردست، استفاده می شوند.

میکروفون سهمی وار

  • کاربردها: این میکروفون‌ها برای ضبط صدای حیوانات و ورزش ها از فاصله ی دور مانند مسابقات فوتبال و گلف به کار می روند.
  • بهترین میکروفون‌ها:
    1. Telinga Pro X Parabolic: با قابلیت تغییر زاویه ضبط، این میکروفون انتخاب برتر برای ضبط صداهای دورافتاده در فیلم سازی حیات وحش است.
    2. Wildtronics Pro Mini Parabolic: با طراحی کوچک و قابل حمل، این میکروفون به عنوان یک گزینه عالی برای کاربران حرفه ای و طبیعت دوستان تلقی می‌شود.
  • نکته: تا زمان نوشته شدن این مقاله، این میکروفون ها به علت کاربرد کم، در بازار ایران به سختی پیدا می شوند.

8. میکروفون های Contact:

میکروفون‌های Contact یک نوع خاص از میکروفون‌ها هستند که بر روی سطوح مختلف نصب می‌شوند تا صداهای ارتعاشی از اشیاء خاص را ضبط کنند.

میکروفون Contact

  • کاربردها: میکروفون‌های Contact برای ضبط صدای قدم زدن، لرزش های سطحی اشیاء و جزئیات خاص از صداهای محیطی، که با میکروفون های دیگر قابل ضبط نیستند، استفاده می‌شوند.
  • بهترین میکروفون ها:
    1. Barcus Berry 4000 Planar Wave Piano/Harp Microphone: با الگوی گسترده ضبط و کیفیت بالا، این میکروفون برای ضبط صداهای مختلف از سطح اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    2. Myers Pickups The Grip Contact Microphone: با طراحی کوچک و قابل نصب بر روی اشیاء مختلف، این میکروفون صداهای دقیق و واضح را با کیفیت بالا ضبط می‌کند.
  • نکته: تا زمان نوشته شدن این مقاله، این میکروفون ها مانند میکروفون های سهمی وار به علت کاربرد کم، در بازار ایران به سختی پیدا می شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی انواع میکروفون‌ها با تمرکز بر کاربردها، ویژگی‌ها، و بهترین مدل های هر دسته پرداختیم. از میکروفون‌های شاتگان گرفته تا میکروفون‌های استریویی که تجربه صوتی گسترده تری را فراهم می‌کنند، هر دسته اهمیت خود را در فیلم سازی دارد. امیدواریم که این مقاله به تصمیم گیری ساده تر در انتخاب میکروفون برای هر پروژه کمک کرده و کیفیت صدا را، برای شما به سطح بالاتری برساند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
ابوالفضل
ابوالفضل صادقی یکتا
با من سفری به دنیای تولید فیلم و هنر سینما داشته باشید...
فهرست مطالب
💜مطالب پیشنهادی
اولین دیدگاه رو تو بنویس رفیق!
برای درج نظر روی دکمه ی زیر کلیک کن👇
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها