How To Record Prores iPhone 15

🧾 »

فیلمبرداری حرفه‌ای با آیفون 15: راهنمای کامل ضبط ProRes RAW

iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max، با قابلیت‌های جدید و پیشرفته خود در زمینه فیلمبرداری، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به فیلمبرداری و عکاسی را به خود جلب کرده‌اند. این موبایل ها اکنون قادر به ضبط ویدیو با کیفیت بالا (4K Apple ProRes Raw) در پروفایل رنگی Log هستند. اما این تکنولوژی‌ها چیست و […]

FontAwesome Icons
نوار پیشرفت افقی
نوار پیشرفت عمودی

iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max، با قابلیت‌های جدید و پیشرفته خود در زمینه فیلمبرداری، توجه بسیاری از علاقه‌مندان به فیلمبرداری و عکاسی را به خود جلب کرده‌اند. این موبایل ها اکنون قادر به ضبط ویدیو با کیفیت بالا (4K Apple ProRes Raw) در پروفایل رنگی Log هستند. اما این تکنولوژی‌ها چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

ProRes چیست؟

ProRes یک کدک ویدیویی ایجاد شده توسط اپل در سال 2007 است که به طور گسترده توسط حرفه‌ای‌های ویدیو و سینما پذیرفته شده است. فایل‌های ProRes هنگام فیلمبرداری داده‌های بیشتری را ضبط می‌کنند، در نتیجه تصاویر با کیفیت بهتری نسبت به آنچه معمولاً از یک تلفن همراه یا حتی برخی دوربین‌های مخصوص دریافت می‌کنید، ایجاد می‌کنند.

ProresRAW

Log چیست؟

Log (کوتاه شده “لگاریتمی”) یک پروفایل رنگ است که در برخی دوربین‌های ویدیویی حرفه‌ای یافت می‌شود و اکنون نیز در آیفون 15 Pro و Pro Max موجود است. تصاویر Log اطلاعات بیشتری از تصویر را در روشنایی ها (مثل آسمان و خورشید) و سایه‌ها (مثل لباس مشکی و قسمت های تاریک تصویر) حفظ می‌کنند و امکان ادیت دقیق تر رنگ‌ها و نور را در مرحله ی تدوین و اصلاح رنگ فراهم می‌کنند.

Log vs Graded

چگونه با آیفون 15، ProRes ضبط کنیم؟

برای ضبط ProRes، ابتدا باید به تنظیمات > دوربین > فرمت‌ها بروید، سپس Apple ProRes را روشن کنید و ProRes Encoding را بر روی Log بگذارید. سپس دوربین را باز کنید، حالت ویدیو را انتخاب کنید و برای روشن کردن ProRes Log ضربه بزنید. دکمه ضبط را لمس کنید یا هر دو دکمه صدا را فشار دهید تا ضبط شروع شود. هنگام ضبط، می‌توانید برای بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی، 1x، 2x، 3x، 5x را لمس کنید تا بین لنزها تعویض کنید.

ProRes برای ضبط تا 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه در دسترس است. البته آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس می توانند با اتصال یک SSD پرسرعت، از طریق درگاه یو اس بی سی، 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط کنند.

در آیفون 128 گیگابایتی، ضبط تنها با وضوح 1080p و تا سرعت 30 فریم در ثانیه در دسترس است، به استثنای آیفون 15 پرو 128 گیگابایتی، که در صورت اتصال به یک SSD پرسرعت می‌توانند با کیفیت 4K تا 60 فریم در ثانیه ضبط کنند.

iphone 15 pro

چگونه ویدیوهای ProRes را ویرایش کنیم؟

هرچند اپل هنوز ابزارهای ویرایش رنگ خاصی برای تصاویر Log در آیفون پیاده‌سازی نکرده است، اما می‌توانید با استفاده از برخی از ابزار ها در قسمت “ویرایش” در برنامه Photos، کمی ویدیو خود را اصلاح رنگ کنید. با این حال، بهترین نتایج را با انتقال فایل‌ها به iPad، Mac یا Windows PC خود و ادیت آن در نرم افزار های مربوطه خواهید گرفت. برنامه مورد علاقه من DaVinci Resolve از BlackMagic یا Premiere از Adobe است، که در تولیدات حرفه‌ای و فیلم‌های هالیوود استفاده می‌شوند.

davinci resolve 1

نتیجه‌گیری

iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max با قابلیت ضبط ProRes، یک گام بزرگ در جهت تبدیل گوشی‌های هوشمند به ابزارهای تولید محتوای ویدیویی حرفه‌ای برداشته‌اند. با استفاده از این قابلیت‌ها، حتی کاربران عادی می‌توانند تصاویر ویدیویی با کیفیت بالا تولید کنند که قبلاً فقط با دوربین‌های حرفه‌ای امکان‌پذیر بود. در اینجا ویدیویی کوتاه از یوتیوب برایتان گذاشتم. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بیشتر با این قابلیت‌ها آشنا شوید و بتوانید از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
ابوالفضل
ابوالفضل صادقی یکتا
با من سفری به دنیای تولید فیلم و هنر سینما داشته باشید...
فهرست مطالب
💜مطالب پیشنهادی
اولین دیدگاه رو تو بنویس رفیق!
برای درج نظر روی دکمه ی زیر کلیک کن👇
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها