A9 III MAIN

🧾

سونی A9 III | اولین دوربین گلوبال شاتر دنیای فول‌فریم ها!

سونی A9 III معرفی شد! اولین دوربین فول فریم دنیا با سیستم گلوبال شاتر. این دوربین برعکس فول فریم های دیگر مثل A9 II، A7S III، Canon R5، Nikon Z9 که از سیستم رولینگ شاتر استفاده می کنند، از سیستم گلوبال شاتر استفاده می کند که اعوجاج تصویر را به طور کامل از بین می […]

FontAwesome Icons
نوار پیشرفت افقی
نوار پیشرفت عمودی

سونی A9 III معرفی شد! اولین دوربین فول فریم دنیا با سیستم گلوبال شاتر. این دوربین برعکس فول فریم های دیگر مثل A9 II، A7S III، Canon R5، Nikon Z9 که از سیستم رولینگ شاتر استفاده می کنند، از سیستم گلوبال شاتر استفاده می کند که اعوجاج تصویر را به طور کامل از بین می برد.

گلوبال شاتر چیست و چگونه اعوعاج تصویر را از بین می برد؟

گلوبال شاتر یک فناوری در علوم عکاسی و دوربین‌سازی است که برخلاف رولینگ شاتر، توانایی دریافت نور به صورت همزمان را بر روی تمامی پیکسل‌های سنسور دارد. این به معناست که در لحظه‌ی ایجاد تصویر، تمامی پیکسل ها در معرض نور قرار می گیرند و به صورت همزمان در یک شات یا فریم ذخیره می شوند.

در ادامه چند تصویر در رابطه با تفاوت گلوبال شاتر و رولینگ شاتر می بینید:

(A: رولینگ شاتر | B: گلوبال شاتر)

Global Shutter vs Rolling Shutter 3

در A پره های هلیکوپتر را می بینید که به علت استفاده از سیستم رولینگ شاتر، تصویر دارای اعوجاج شده، در صورتی که در B چنین مشکلی دیده نمی شود.

تفاوت های گلوبال شاتر و رولینگ شاتر

در A به دلیل استفاده از سیستم رولینگ شاتر، حرکت سریع دوربین باعث اعوجاج تصویر شده، اما در B که از گلوبال شاتر استفاده شده، چنین مشکلی دیده نمی شود.

گلوبال شاتر و رولینگ شاتر

دیگر قابلیت های اصلی سونی A9 III

در ادامه ی مقاله به دیگر قابلیت های مهم این دوربین می پردازیم…

سیستم فوکوس، بهتر از همیشه

سیستم فوکوس این دوربین از سونی به لطف واحد هوش مصنوعی جداگانه و فوکوس خودکار تشخیص فاز 759 نقطه با پوشش تقریباً 96 درصد، قابلیت فوکوس هر چه بهتر روی سوژه ها را داراست. سوژه ما اگر یک انسان یا حیوان یا حتی یک شیء باشد، A9 III با تمام سرعت روی آن قفل می شود و تا آخرین لحظه آن را دنبال می کند.

focus all type

عکاسی پیاپی 120 فریم بدون مکث

A9 III توانایی ثبت تصاویر پیاپی 120fps raw با فوکوس دقیق و بدون خاموشی منظره یاب را داراست. در این حالت هم مثل تمامی Mode های دیگر با استفاده از واحد پردازش هوش مصنوعی بسیار پیشرفته سونی، سوژه ها با دقت و اطمینان بسیار بالایی تشخیص داده می شود و باعث می شود که تمامی عکس های گرفته شده در فوکوس بمانند.

120fps photo burst sony a9 iii

ثبت لحظات قبل از فشردن دکمه شاتر

با Pre-Capture هرگز لحظه ای را از دست ندهید.

این قابلیت در حالت عکاسی پیاپی، تا نهایتا یک ثانیه قبل از فشردن کامل دکمه شاتر، شروع به ثبت تصاویر می کند. این قابلیت باعث می‌شود که ثبت لحظات خاص، مانند عکاسی از پرندگان در حال پرواز، آسان‌تر شود، حتی اگر دکمه شاتر واقعا کمی دیرتر فشره شود.

BEFORE SHUTTER

سرعت شاتر ۱/۸۰٬۰۰۰

حداکثر سرعت شاتر این دوربین  به ۱/۸۰٬۰۰۰ می‌رسد که البته هنگام عکاسی پیاپی، سرعت شاتر ۱/۱۶٬۰۰۰ است. این سرعت شاتر باعث می شود تا شما تقریبا (مگر مواردی مثل عکاسی با نوردهی طولانی و فیلم برداری) بی نیاز استفاده از فیلتر های ND شوید و تصاویری با شارپنس بالا ثبت کنید.

علاوه بر این، یک فلاش سازگار سونی (مانند HVL-F60RM2 یا HVL-F46RM) می‌تواند در تمام سرعت‌های شاتر همگام‌سازی شود و از ثبت عکس های کم نور یا بدون نور در سرع شاتر های بالا جلوگیری کند.

shutter speed

فیلم برداری 4k بدون کراپ

با آلفای جدید سونی قادر به ضبط ویدیو بدون کراپ تا 4k 120fps خواهید بود، به علاوه اگر به جزئیات بیشتری در تصاویر خود علاقه مند بودید می توانید، 4k 60fps را انتخاب کنید که از تمامی پیکسل ها استفاده می کند و مستقیما از 6k به 4k تبدیل می شود.

4k 120fps without cropping

لرزشگیر بروز شده

سیستم لرزشگیر 5 محوره در دوربین های قبلی سونی هم استفاده شده بود اما در A9 III قدرتمندتر شده و این دوربین از سیستم لرزشگیر 8 پله ای استفاده می کند. همچنین آلفای جدیدمان دارای Dynamic Active Stabilisation می باشد که با فعال کرد آن، انگار دوربین خود را روی یک استابلایزر قرار دادید!

STABLIZER

قیمت نهایی و نتیجه گیری

در آخر، با معرفی قابلیت‌های شگفت‌انگیز دوربین سونی A9 III، روزنه‌ای باز شد به دنیای عکاسی و فیلم برداری حرفه‌ای. آلفای جدید با سیستم گلوبال شاتر منحصر به فرد، سیستم فوکوس هوشمند، و قابلیت های جذاب دیگر، خود را به یک انتخاب جذاب برای افراد حرفه ای تبدیل می کند.

قیمت نهایی این دوربین، با توجه به تمامی این ویژگی‌ها، 5999 دلار می‌باشد. پرداخت این هزینه برای خیلی از افراد دشوار است، اما A9 III یک انتخابی عالی برای تمام افراد حرفه ای هست که می توانند این بودجه رو به خرید تنها بدنه ی دوربین اختصاص دهند.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
ابوالفضل
ابوالفضل صادقی یکتا
با من سفری به دنیای تولید فیلم و هنر سینما داشته باشید...
فهرست مطالب
💜مطالب پیشنهادی
اولین دیدگاه رو تو بنویس رفیق!
برای درج نظر روی دکمه ی زیر کلیک کن👇
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها