رنگ ها و احساسات چگونه رنگ های گرم و سرد در فیلمسازی و عکاسی تاثیر می گذارند

🧾 »

روانشناسی رنگ در 37 فیلم | رنگ ها و احساسات در سینما

رنگ ها بی شک یکی از عناصر مهم در هنر های تصویری هستند. رنگ ها می توانند فضای یک اثر هنری را شکل دهند، حالت شخصیت ها را نشان دهند، و احساسات مخاطب را تحریک کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر رنگ های گرم و سرد و… در فیلمسازی و عکاسی بپردازیم. […]

FontAwesome Icons
نوار پیشرفت افقی
نوار پیشرفت عمودی

رنگ ها بی شک یکی از عناصر مهم در هنر های تصویری هستند. رنگ ها می توانند فضای یک اثر هنری را شکل دهند، حالت شخصیت ها را نشان دهند، و احساسات مخاطب را تحریک کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر رنگ های گرم و سرد و… در فیلمسازی و عکاسی بپردازیم.

تفاوت رنگ ها

رنگ های گرم مثل قرمز، نارنجی و زرد معمولا با احساسات مثبت مانند شور، شادی و عشق همراه هستند. رنگ سبز به معنای زندگی و رنگ های سرد مثل فیروزه ای، آبی و سرخابی معمولا با احساسات منفی مانند غم، ترس و تنهایی مرتبط هستند. البته به این معنی نیست که همیشه این رنگ ها به همین صورت استفاده می شوند. بلکه هنرمندان می توانند با استفاده از ترکیبات و تضادات رنگی، پیام های مختلفی را منتقل کنند.

رنگ و نور در فیلمسازی و عکاسی: مفهوم و کاربرد HSV Color Model

مدل رنگی HSV یک مدل رنگی است که با استفاده از سه محور رنگ، اشباع و ارزش، رنگ های مختلف را ایجاد می کند. این مدل رنگی برای تطبیق بیشتر با بینایی انسان طراحی شده است.

مفهوم و کاربرد HSV Color Model

در این مدل رنگی، هر رنگ با یک عدد بین صفر تا ۳۶۰ درجه نشان داده می شود که مشخص کننده Hue یا فام رنگی است. رنگ ها با قرمز در صفر درجه شروع می شوند و به ترتیب زرد، سبز، فیروزه ای، آبی، سرخابی و دوباره قرمز ادامه می یابند.

اشباع یا Saturation، میزان خلوص یا قدرت رنگ را با یک عدد بین صفر تا ۱۰۰ درصد نشان می دهد. اشباع صفر درصد به معنی نبود رنگ و اشباع ۱۰۰ درصد به معنی رنگ خالص و درخشان است.

ارزش یا Value، میزان روشنایی یا شدت رنگ را با یک عدد بین صفر تا ۱۰۰ درصد نشان می دهد. ارزش صفر درصد به معنی رنگ تاریک و سیاه و ارزش ۱۰۰ درصد به معنی رنگ روشن و سفید است. حالا که با این مفاهیم آشنا شدید به بررسی دقیق تر H و S و V می پردازیم.

روشنایی و تاریکی: چگونه شدت روشنایی به عکس ها و فیلم ها معنا می دهد؟

شدت روشنایی یا Value یکی از عوامل مهم در ایجاد احساسات در عکس ها و فیلم ها است. شدت روشنایی می تواند فضای یک تصویر را روشن یا تاریک کند و به مخاطب پیام های مختلفی را منتقل کند. عکس ها و فیلم های روشن معمولا با احساسات مثبت مانند شادی، امید و زندگی همراه هستند. این عکس ها و فیلم ها می توانند فضای یک تصویر را شاداب و دلنشین کنند. برای مثال، عکس ها و فیلم هایی که در روز و با نور خورشید گرفته شده اند، روشنایی بالایی دارند که نشان دهنده فعالیت و حرکت است.

برعکس، عکس ها و فیلم های تاریک، معمولا با احساسات منفی مانند غم، ترس و مرگ مرتبط هستند. برای مثال، عکس ها و فیلم هایی که در شب و با نور مصنوعی گرفته شده اند، روشنایی کمی دارند که می تواند نشان دهنده تهدید و خطر و… باشد. (تصویر سمت راست مربوط به سریال The Boys و تصویر سمت چپ مربوط به فیلم The Light Between Oceans)

روشنایی و تاریکی: چگونه شدت روشنایی به عکس ها و فیلم ها معنا می دهد؟

اشباع و غیر اشباع: چگونه رنگ های پررنگ و کم رنگ به عکس ها و فیلم ها معنا می دهند؟

میزان اشباع رنگ یا Saturation دومین عامل مهم در ایجاد احساسات در عکس ها و فیلم ها است. با تغییر میزان اشباح رنگ می تواند قدرت و خلوص یک رنگ را تغییر داد و به مخاطب پیام های مختلفی را منتقل کرد. رنگ های پررنگ معمولا با احساسات شدید و قوی همراه هستند. این رنگ ها می توانند فضای یک تصویر را زنده و جذاب کنند. برعکس رنگ های کم رنگ، معمولا با احساسات ضعیف و ملایم مرتبط هستند. این رنگ ها می توانند فضای یک تصویر را آرام و نرم کنند. (تصویر سمت راست مربوط به فیلم Babylon و سمت چپ مربوط به فیلم Ghostbusters: Afterlife)

اشباع و غیر اشباع: چگونه رنگ های پررنگ و کم رنگ به عکس ها و فیلم ها معنا می دهند؟

فام رنگی: چگونه رنگ های مختلف در فیلمسازی و عکاسی احساسات را تعیین می کنند؟

فام رنگی یا Hue مهمترین عامل در ایجاد حس و معنا در فیلمسازی و عکاسی است. فام رنگی می تواند نوع و خصوصیت یک شات یا تصویر را تغییر دهد و به مخاطب پیام های مختلفی را منتقل کند، بسته به معنا و ارتباطاتی که در ذهن مخاطب دارد. (تصویر سمت راست مربوط به فیلم Oppenheimer و تصویر سمت چپ مربوط به فیلم Barbie)

فام رنگی: چگونه رنگ های مختلف در فیلمسازی و عکاسی احساسات را تعیین می کنند؟

در ادامه مقاله، رنگ ها را به صورت دقیق تر و با چند مثال از فیلم ها مورد تحلیل قرار می دهیم که نشان می دهند چگونه رنگ های مختلف می توانند احساسات را در فیلمسازی و عکاسی ایجاد کنند.

قرمز: رنگ عشق، خشم و خطر

قرمز یکی از قوی‌ترین رنگ‌ها در طبیعت است. بنابراین رنگ قرمز برای فیلمسازی و عکاسی اهمیت بسیار بالایی دارد. رنگ قرمز رنگ فعالی است و می‌تواند پویایی و هیجان بالا را در تصویر نمایش دهد. این رنگ می‌تواند احساسات شدید مانند عشق، شهوت، خشم، خطر و انرژی را به تصویر منتقل کند. رنگ قرمز رنگی است که همیشه باعث جلب توجه خواهد شد. به صورت کلی به دلیل کمیاب بودن و احساسات شدید رنگ قرمز، تصاویری که حتی کوچک ترین مقدار از این رنگ را دارند هم جلب توجه خواهند کرد.

در فیلم The Matrix، رنگ قرمز برای نشان دادن انتخاب نئو بین قرص قرمز و آبی استفاده شده است. قرص قرمز نمادی از انتخاب حقیقت و خطر است، در حالی که قرص آبی نمادی از انتخاب توهم و امنیت است. رنگ قرمز در این صحنه باعث می‌شود که مخاطب به انتخاب نئو توجه کند و حس کند که او در معرض خطر است.

رنگ قرمز، قرص قرمز در فیلم ماتریکس

در فیلم Amélie، رنگ قرمز برای نشان دادن شخصیت عجیب و شاد آملی و عشق او به نینو استفاده شده است. رنگ قرمز در لباس و دکوراسیون آملی دیده می‌شود.

رنگ قرمز به معنای عشق

در فیلم Schindler’s List، رنگ قرمز برای نشان دادن لباس یک دختر کوچک که در میان قتل عام یهودیان قرار دارد استفاده شده است. رنگ قرمز در این صحنه باعث می‌شود که مخاطب به سرنوشت دختر کوچک توجه کند و حس کند که او نمادی از بی گناهی و قربانی است.

رنگ قرمز به معانی قربانی و خشونت

در شاتی از فیلم American Beauty می توانید عشق و شهوت را در رنگ قرمز ببینید:

عشق و شهوت در رنگ قرمز

در تصویر زیر مربوط به سریال euphoria، تولد را در قالب رنگ قرمز مشاهده می کنید:

تولد در رنگ قرمز

تصویر زیر مربوط به فیلم THE SHALLOWS که احساس ترس و وحشت را با استفاده از رنگ قرمز به مخاطب منتقل می کند:

ترس در رنگ قرمز

تصویر زیر puss in boots the last wish قدرت و خشم گرگ و ترس و ضعف گربه چکمه پوش در مقابل او را با رنگ قرمز به ما نشان می دهد:

قدرت و خشم در رنگ قرمز

نارنجی: رنگ هیجان، شوق و دوستی

نارنجی یکی از رنگ های گرم و شاد در طبیعت است. رنگ نارنجی نیز رنگ فعالی است و می‌توان حس زنده بودن و هیجان بالا را در تصاویر دارای این رنگ مشاهده کرد. این رنگ می‌تواند احساساتی مانند شور، شوق، دوستی و اعتماد، دیوانگی و خطر و… را به مخاطب منتقل کند.

در فیلم Life of Pi، رنگ نارنجی برای نشان دادن زندگی پی در اقیانوس و رابطه او با ببر استفاده شده است. رنگ نارنجی در لباس، قایق، ببر و آفتاب دیده می‌شود.

رنگ نارنجی در رابطه و دوستی

در فیلم Mad Max: Fury Road، رنگ نارنجی برای نشان دادن دنیای پس از آخرالزمان و جنگ بین گروه های مختلف استفاده شده است. رنگ نارنجی در خاک، محیط و… دیده می‌شود و باعث می‌شود که مخاطب به وضعیت وحشتناک و خطرناک دنیای فیلم توجه کند.

وحشت و خطر در رنگ نارنجی

تصویر زیر از سری فیلم the lord of rings حرس و طمع را برای قدرت حلقه در قالب رنگ نارنجی نشان می دهد:

طمع و حرس در رنگ نارنجی

تصویر زیر از سریال House of Dragon حس دوستی و نزدیکی را با استفاده از رنگ نارنجی نشان می دهد:

دوستی و اتحاد در رنگ نارنجی

تصویر زیر مربوط به سریال CITADEL، حس عشق، محبت و زندگی را به مخاطب منتقل می کند:

عشق در رنگ نارنجی

زرد: رنگ شادی، امید و فلاکت

زرد یکی از رنگ های روشن و شاد در طبیعت است. این رنگ می‌تواند احساسات مثبت مانند شادی، امید، خلاقیت و روشنایی و احساسات منفی مانند غم، شکست و سرنوشت شوم را به تصویر منتقل کند. رنگ زرد هم مثل دو رنگ قبل باعث جلب توجه خواهد شد اما با شدت کمتر.

بارانی زرد:) در بسیاری از فیلم ها و سریال ها (از جمله فیلم ها و سریال هایی با ژانر ترسناک) از این بارانی استفاده شده که می تواند نمادی از سرنوشت شوم و فلاکت باشد. به ترتیب از سمت چپ سریال dark، فیلم it، انیمیشن کورالین و بازی little nightmares:

رنگ زرد به معنای سرنوشت شوم و مرگبار

در فیلم The Pianist، رنگ زرد کم رنگ برای نشان دادن زندگی ولادیسلاو در لهستان و جنگ جهانی دوم استفاده شده است. رنگ زرد در خاک، دیوار، لباس و پوست دیده می‌شود و باعث می‌شود که مخاطب به وضعیت وحشتناک و ناامید دنیای فیلم توجه کند.

غم و اندوه در رنگ زرد

تصویر زیر مربوط به فیلم dune 2021 هست که رنگ زرد برای نشان دادن شرایط سخت و خشک آراکیس استفاده شده است. این رنگ‌ باعث می‌شوند که مخاطب احساس گرما، خشکی و تنش را در فیلم بیشتر احساس کند. رنگ زرد همچنین می‌تواند نمادی از طلا و ثروت باشد که به اهمیت اسپایس و جنگ‌هایی که برای آن رخ می‌دهد اشاره دارد.

رنگ زرد به معنای شرایط خشک و سخت

رنگ زرد در شخصیت های کارتونی مثل باب اسفنجی و مینیون ها نمادی از شخصیت بامزه و دوست داشتنی است:

نمادی از شخصیت بامزه و دوست داشتنی

سبز: رنگ طبیعت، زندگی و مسمومیت

سبز یکی از رنگ های آرام و مثبت در طبیعت است. رنگ سبز رنگ غیرفعالی است که گاهی آرامش و سکون و گاهی بیماری و دیوانگی را در تصویر نمایش می دهد.

در فیلم The Hobbit، رنگ سبز برای نشان دادن دنیای سرسبز و زندگی هابیت ها استفاده شده است. رنگ سبز در چمن، درخت، لباس و خانه ها دیده می‌شود و باعث می‌شود که مخاطب از آرامش و سکون لذت ببرد و زندگی آنها را تحسین کند.

رنگ سبز نمادی از زندگی

در فیلم Joker، رنگ سبز برای نشان دادن دنیای سیاه جوکر و مشکلات زندگی و روان او استفاده شده است. رنگ سبز در دیوار، لباس، مو و… دیده می‌شود و باعث می‌شود که مخاطب به فضای بیمار دنیای فیلم توجه کند.

رنگ سبز به معنای بیماری و مشکل روانی و رسیدن به ته خط

رنگ سبز در فیلم Matrix نمادی از دنیای شبیه سازی شده است. این رنگ باعث می‌شود که مخاطب احساس گیجی، کنجکاوی و چالش را در فیلم بیشتر احساس کند:

رنگ سبز به معنای دنیای شبیه سازی شده

فیروزه ای و آبی: رنگ آرامش، سرما و تنهایی

فیروزه ای و آبی دو رنگ سرد و آرام در طبیعت هستند. این دو رنگ می‌توانند احساسات مثبتی مانند آرامش، سکون، راحتی، هارمونی و احساسات منفی مانند افسردگی، تنهایی و ترس را به مخاطب منتقل کنند.

در فیلم Titanic، رنگ آبی تیره برای نشان دادن غرق شدن تایتانیک و جدایی رز و جک استفاده شده است. این رنگ در شب، آسمان و آب دیده می‌شود و باعث می‌شود که مخاطب به وضعیت وحشتناک و ناامید دنیای فیلم توجه کند.

رنگ آبی به معنای برف و یخ، سرما و غم

در انیمشین Frozen، السا قدرتی دارد که می‌تواند هر چیزی را به یخ تبدیل کند. رنگ آبی در این انیمیشن نمادی از یخ، سرما و قدرت است که السا با آن روبرو می‌شود.

رنگ آبی نمادی از یخ، سرما و قدرت

در فیلم La La Land، رنگ فیروزه ای و آبی برای نشان دادن زندگی میا و سباستین در لس آنجلس و عشق و آرامش بین آن ها و همچنین عشق به موسیقی استفاده شده است. این دو رنگ در آسمان، آب، لباس و نور دیده می‌شوند.

رنگ آبی نمادی از عشق و آرامش

و اما ستون اصلی اکثر فیلم های ترسناک: رنگ آبی و فیروزه ای: (The Nun – A Quiet Place Part II – Hereditary – The Neon Demon)

ترس در رنگ آبی

سرخابی (Magenta): رنگ معنویت، حسادت و تخیل

سرخابی یک رنگ فرعی هست که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به دست می آید. سرخابی یکی از عجیب ترین رنگ هاست و احساسات زیادی را با توجه به شرایط به مخاطب منتقل می کند. از جمله احساسات مثبت مانند عشق، امید، تخیل، معنویت و احساسات منفی مانند ناامیدی و درماندگی و حسادت. به طور کلی هر چه این رنگ به آبی نزدیک تر باشد احساساتی که منتقل می کند به رنگ آبی شبیه تر و هر چه به قرمز نزدیک تر باشد احساساتش نیز به رنگ قرمز نزدیک تر است. دلیل عجیب بودن این رنگ، این است که میان دو رنگ آبی و قرمز قرار گرفته که احساساتشان تا حد زیادی با هم متفاوت است.

نکته: رنگ های صورتی، ارغوانی و بنفش و… هم در این دسته قرار می گیرند.

رنگ سرخابی در این صحنه از فیلم The Neon Demon توجه بیننده را به زیبایی و شور حسادت برانگیز مدلی به نام جسی متمرکز می‌کند.

حسادت در رنگ بنفش

رنگ صورتی به دلیل تکنیک های بازاریابی به یک رنگ دخترانه تبدیل شده است. برای مثال، فیلم باربی از رنگ صورتی به عنوان نمادی از زنانگی استفاده کرده که باعث محبوبیت و جذابیت این فیلم شده است. برخی از طراحان تولید فیلم باربی گفته اند که این رنگ باعث شده که باربی به یک نماد تبدیل شود.

رنگ صورتی نمادی از زنانگی و دخترانه بودن

در انیمیشن Inside Out، بنفش برای نشان دادن شخصیت Fear (ترس) استفاده شده است. رنگ بنفش در پوست، چشم و بدن او دیده می‌شود.

ترس در رنگ بنفش

پایان یا شروع داستان رنگ ها؟

مشخص است که رنگ‌ها در فیلم ها و سریال ها نقش بسیار مهمی در ایجاد احساسات و برقراری ارتباط با بیننده دارند. انتخاب و استفاده از رنگ‌های گوناگون، از جمله قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و سرخابی، در هر داستان و هر شات، نشان دهنده ی احساسات شخصیت ها و ایجاد تنش یا آرامش در صحنه هاست. بنابراین استفاده از رنگ مناسب در هر صحنه و شات تاثیر قابل توجهی در تجربه بیننده دارد.

این مقاله به پایان رسید، اما این تازه شروع داستان رنگ هاست…

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
ابوالفضل
ابوالفضل صادقی یکتا
با من سفری به دنیای تولید فیلم و هنر سینما داشته باشید...
فهرست مطالب
💜مطالب پیشنهادی
اولین دیدگاه رو تو بنویس رفیق!
برای درج نظر روی دکمه ی زیر کلیک کن👇
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها