فیلمبرداری حرفه ای با موبایل

🧾

آموزش فیلمبرداری حرفه ای با موبایل | مقاله جامع به زبان ساده

فیلمبرداری با موبایل یکی از راه‌های ارزان و آسان برای خلق آثار سینمایی و حرفه ای است. اما برای این که فیلم‌های شما به حرفه‌ای بودن نزدیک شوند، باید برخی از نکات فنی و هنری را رعایت کنید. در این مقاله، من قصد دارم به شما این نکات را به صورت کامل و با زبان […]

FontAwesome Icons
نوار پیشرفت افقی
نوار پیشرفت عمودی

فیلمبرداری با موبایل یکی از راه‌های ارزان و آسان برای خلق آثار سینمایی و حرفه ای است. اما برای این که فیلم‌های شما به حرفه‌ای بودن نزدیک شوند، باید برخی از نکات فنی و هنری را رعایت کنید. در این مقاله، من قصد دارم به شما این نکات را به صورت کامل و با زبان ساده آموزش دهم.

تنظیمات دوربین موبایل در حالت pro

بسیاری از موبایل‌های امروزی دارای حالت pro یا حرفه‌ای هستند که به شما اجازه می‌دهند تنظیمات دوربین را به صورت دستی انجام دهید. این تنظیمات شامل مواردی مانند iso, shutter, focus, ev, aperture و white balance هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. برای فعال کردن حالت pro، باید از منوی دوربین موبایل خود گزینه‌ای را انتخاب کنید که معمولا با نام pro, manual, expert یا professional نشان داده می‌شود. بعد از انتخاب این گزینه، شما می‌توانید تنظیمات دوربین را با استفاده از نوارها، دکمه‌ها یا صفحه لمسی تغییر دهید. برخی از موبایل‌ها نیز از اپلیکیشن‌های جانبی پشتیبانی می‌کنند که به شما امکانات بیشتری را در تنظیمات دوربین می‌دهند. مثلا اپلیکیشن [Filmic Pro] یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های فیلمبرداری با موبایل است که برای اندروید و آی‌او‌اس در دسترس است.

pro mode smartphone cam

نحوه استفاده از iso, shutter, focus, ev, aperture

iso, shutter, focus, ev و aperture پنج عامل اصلی هستند که بر کیفیت و زیبایی فیلم‌های شما تأثیر می‌گذارند. در این بخش، ما به توضیح هر یک از این عوامل و نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

ایزو چیست و چگونه تنظیم می شود؟

iso نشان‌دهنده حساسیت سنسور دوربین به نور است. هر چه iso بالاتر باشد، سنسور دوربین حساس‌تر به نور می‌شود و فیلم‌های شما روشن‌تر می‌شوند. اما iso بالا همراه با نویز بیشتری است که باعث کاهش کیفیت و وضوح فیلم‌های شما می‌شود. بنابراین، باید iso را به گونه‌ای تنظیم کنید که نور مناسبی داشته باشید و نویز کمتری داشته باشید. به طور کلی، iso را در محیط‌های تاریک بالا و در محیط‌های روشن پایین ببرید. مقدار iso معمولا بین 100 تا 6400 قابل تنظیم است. برای مثال، در شکل زیر می‌توانید تفاوت iso را در یک فیلم مشاهده کنید.

iso difference

شاتر چیست و چگونه تنظیم می شود؟

شاتر میزان زمانی که سنسور دوربین در معرض نور قرار می گیرد را تعیین می کند. مثلا شاتر ۱/۵۰ یعنی سنسور دوربین به مدت ۵۰م ثانیه نور را دریافت می کند و آن را به یک عکس یا فریم از فیلم تبدیل می کند و سپس به سراغ ثبت فریم بعدی به همین شکل می رود. هر چه شاتر کندتر باشد، نور بیشتری دریافت می شود و فیلم‌های شما روشن‌تر می‌شوند. اما شاتر کند همراه با موشن بلور یا تاری بیشتری در حرکت همراه است.

shutter speed examples

فوکوس چیست؟

فوکوس یعنی متمرکز شدن بر روی بخش خاصی از تصویر، که این محدوده ی تمرکز توسط aperture تنظیم می شود. با استفاده از فوکوس، می توانید بخش مورد نظر خود را واضح و بقیه تصویر را تار کنید.

in focus vs not in the focus

دیافراگم چیست و چگونه تنظیم می شود؟

aperture یا دیافراگم نشان‌دهنده اندازه دهانه‌ای است که نور را به سنسور دوربین می‌رساند و با واحد f-number یا f-stop بیان می‌شود. هر چه عدد aperture کوچکتر باشد، دهانه دوربین بزرگتر می‌شود و نور بیشتری به سنسور می‌رسد. اما عدد aperture کوچک تر همراه با عمق میدان یا depth of field کمتری است که باعث می‌شود بخش‌های دور از فوکوس تار تر شوند. معمولا موبایل ها یک دیافراگم ثابت دارند و قابل تغییر نیستند. اما اگر قابلیت انجام این کار را با موبایل خود داشتید باید aperture را به گونه‌ای تنظیم کنید که نور مناسبی داشته باشید و عمق میدان مطلوبی داشته باشید.

difference aperture

ev چیست و چگونه تنظیم می شود؟

ev یا exposure value نشان‌دهنده میزان نوردهی دوربین است و با واحد استاپ یا stop بیان می‌شود. هر چه ev بالاتر باشد، دوربین بیشتر به نور حساس می‌شود و فیلم‌های شما روشن‌تر می‌شوند. مقدار ev معمولا بین -۳ تا +۳ قابل تنظیم است. در واقع ev زمانی قابل تنظیم است که حداقل یکی از پارامتر های iso, shutter و aperture یا دو یا هر سه بر روی حالت خودکار باشند. اگر هر سه را به طور دستی تنظیم کنید، ev فقط نور تصویر شما را نمایش می دهد و قابل تنظیم نیست. پیشنهاد من این است که در تمامی شرایط سعی کنید که ev را بر روی عدد صفر نگه دارید تا نور مطلوبی داشته باشید.

ev difference

نحوه انتخاب رزولوشن و فریم ریت مناسب

resolution نشان‌دهنده اندازه تصویر فیلم است و با واحد پیکسل یا pixel بیان می‌شود. مثلا رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ یعنی فیلم شما دارای ۱۹۲۰ پیکسل در طول و ۱۰۸۰ پیکسل در عرض است. هر چه رزولوشن بالاتر باشد، فیلم شما دارای جزئیات و وضوح بیشتری می‌شود. اما رزولوشن بالا مساویست با حجم بیشتر و گرم شدن بیشتر موبایل شما. بنابراین، باید رزولیشن را با توجه به نیاز خودتان انتخاب کنید. به طور کلی، رزولوشن را بر اساس نوع و هدف فیلم‌های خود تعیین کنید. مثلا اگر قصد دارید فیلم‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، رزولیشن ۱۰۸۰p یا full HD کافی است. اما اگر قصد دارید فیلم‌های خود را در تلویزیون یا سینما پخش کنید، رزولیشن ۲۱۶۰p یا ۴K بهتر است. مقدار رزولیشن معمولا بین ۷۲۰p تا ۴K قابل انتخاب است. برای مثال، در شکل زیر می‌توانید تفاوت رزولیشن را در یک فیلم مشاهده کنید.

resolution difference

frame rate نشان‌دهنده تعداد فریم‌ها یا عکس‌هایی است که در هر ثانیه از فیلم ضبط می‌شوند و با واحد فریم بر ثانیه یا fps بیان می‌شود. مثلا فریم ریت ۳۰ یعنی فیلم شما دارای ۳۰ فریم در هر ثانیه است. هر چه فریم ریت بالاتر باشد، فیلم شما دارای حرکت روان تری می‌شود. اما فریم ریت بالا با حجم بیشتر و گرم شدن بیشتر موبایلتان همراه است. فریم ریت را باید با توجه به احساسی که تصویر به شما میده انتخاب کنید، برای مثال در فیلم های هالیوودی از فریم ریت 24 استفاده می شود اما در بعضی از ویدیو های ورزشی و بازی ها از فریم ریت 50، 60 و بیشتر استفاده می شود. برای ایجاد افکت slow motion یا حرکت آهسته نیز، باید از فریم ریت بالا استفاده کنید. مقدار فریم ریت معمولا بین 24 تا 960 قابل انتخاب است.

frame-rates

نتیجه گیری

در این مقاله، شما با چگونگی فیلمبرداری حرفه‌ای با انواع موبایل‌ آشنا شدید. توضیح دادیم که چه تنظیماتی را در حالت pro دوربین موبایل خود انجام دهید و عوامل مهمی چون iso، shutter، focus، ev و aperture را چگونه تنظیم کنید. همچنین، راهنمایی‌هایی برای انتخاب رزولوشن و فریم ریت مناسب برای فیلم‌هایتان ارائه دادیم. امیدواریم این مقاله به شما در خلق آثار حرفه‌ای با موبایل کمک کرده باشد. همچنین اگر از آیفون استفاده می کنید، پیشنهاد می کنم که حتما این مقاله را مطالعه کنید. 😊

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
ابوالفضل
ابوالفضل صادقی یکتا
با من سفری به دنیای تولید فیلم و هنر سینما داشته باشید...
فهرست مطالب
💜مطالب پیشنهادی
اولین دیدگاه رو تو بنویس رفیق!
برای درج نظر روی دکمه ی زیر کلیک کن👇
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها